Wii går i pension

30 10 2012

Om precis en månad sker ett generationsskifte hos Nintendo. Det är storsäljaren Wii som går i pension och lämnar över stafettpinnen till Wii U.

Men trots att Wii är den konsol som sålt överlägset mest denna generationen så har den fått utstå massa skit. ”Den står mest och samlar damm i skåpet, det släpps inga hardcore-spel till den, och klassikern: Det är snyggt för att vara Wii” Är bara några av allt den fått stå ut med.

Jag är i alla fall ganska nöjd med dessa åren med min Wii. Det började med att jag tillhörde den skaran som fick vänta i evigheter innan jag fick min maskin. Men när den väl kom, herregud vad jag bowlade och svingade tennisracket. Sen har det bara rullat på, för att bara nämna några så är: Super Paper Mario, Zack & Wiki, Resident Evil: Umbrella/Darkside Chronicles, Batman: The Brave and the Bold, Muramasa the Demon Blade, Epic Mickey, Donkey Kong Country Returns, Metroid Prime 3/ Other M, Zelda Twilight Princess/Skyward Sword, spel som jag har haft riktigt många och glada timmar tillsammans med. Sen ska vi ju inte heller glömma de maffiga rollspelen Xenoblade Chronicles, The Last Story och Pandoras Tower som tillslut lyckades hitta hit.

Naturligtvis är inte allt guld och gröna skogar med Wii, jag har suttit många gånger och trilskats med viftkontroller som inte vill funka och spel som är så renodlat dåliga så  man blir knäpp. Men allt kan ju inte vara jättebra, får man inte uppleva nåt som är dåligt så slutar man kanske uppskatta det som faktiskt är bra?

Detta är i vilket fall det som min Wii har givit mig under dessa åren. Det kommer säkerligen att fyllas på i samlingen  även efter pensionen. Men med denna bilden lyfter jag på hatten och säger Tack Wii! för allt du givit mig.

/RattPack

 

 

 


Åtgärder

Information

5 responses

11 11 2012
retrofantast

Jäklar vad många spel du har till Wii!

13 11 2012
RattPack

Har ju haft några år på mig att samla ihop högen🙂 Men det finns fortfarande en del guldkorn jag inte blivit färdig att skaffa.

19 12 2012
retrofantast

Om du skulle tipsa om ett Wii spel vilket skulle det bli? Säkert en svår fråga,

18 11 2012
Althea - Bloggtävling! Vinn 200kr hos Scifishop.se

Det ger lite ångest i hjärtat av att tänka på Wiis pension faktiskt. Jag vill ha massor av fler spel! Fast iofs finns det några äldre stortitlar som jag aldrig tagit mig råd att köpa eftersom de aldrig sjunker i pris. Men de kanske blir av inom en snar framtid nu då..

23 12 2012
RattPack

Ett spel utöver de som jag listade i texten antar jag att du menar?
Såfall får jag nog säga ” A Shadows Tale”, ett spel som påminner lite om det gamla Prince of Persia =)

Kommentera

