En legend och en saga.

9 12 2011

I stort sett hela min fritid har tagits upp av två stycken olika äventyr. Ett som var väldigt långt och ett som var lite mindre långt.

Om jag hoppar det det långa så pratar jag naturligtvis om killen med de spetsiga öronen och den gröna tomteluvan och hans senaste äventyr till Wii.

Zelda: Skyward Sword ett spel jag varit väldigt skeptisk till ända sedan jag fick veta att det skulle använda sig av motionplus kontroller. Nej precis jag har inget vidare bra erfarenhet av den prylen sedan tidigare.

Men det är ju ändå Zelda och jag har älskat serien ända sedan den såg dagens ljus för 25 år sedan, bortsett från något snedsteg till DS (Spirit Tracks) som jag inte riktigt förstod mig på.

I vilket fall så köpte jag på mig den feta samlarutgåvan av Skyward Sword med den tillhörande guldfärgade Wii-remoten (som jag inte ens packade upp).

Såhär upplevde jag det senaste äventyret med Link och Zelda. Spelet börjar uppe i den flygande staden Skyloft här bor alla människor nu eftersom det hänt massa läskiga saker nere på marken. här får man lite lätt lära sig att känna på den nya spelkontrollen som känns lite ovan i början men funkar rätt bra ändå. Man upptäcker också ganska snart att Link utrustats med en staminamätare. Han ska inte han någon staminamätare det känns bara fel och dessutom så tar den slut på bara några sekunder om du springer eller klättrar. Så dålig kondition har han väl ändå inte.  Jag surar lite över detta tills jag upptäcker att man kan gå på toa, det var kul och sitter man på tronen för länge så somnar Link och trillar nästan av. Jag gör väl detta en 10-15 gånger innan jag tar mig vidare. Konstig humor? Ja kanske.

Efter lite diverse händelser som jag inte tänker berätta om så får du tillgång till ett svärd och ditt äventyr kommer att utspela sig kanske inte helt oväntat nere på marken. I det stora hela så är det som vilket Zelda äventyr som helst, bortsett från att man måste veva och fäkta med med motionplus kontollen, som funkar bra, men dom gånger det inte funkar som jag vill så håller jag på att bli vansinnig. Ska jag vara ärlig så hade jag nog njutit mer av äventyret om jag hade fått spela med en hederlig handkontoll. För även om det är en kul idé med såna kontroller så blir det ganska jobbigt att sitta och veva i drygt 50 timmar som det tog mig att ta mig genom spelet.

En annan liten sak jag stör mig på  är att spelet inte minns vad du gjort om du avslutar och fortsätter vid ett senare tillfälle. Typ om du plockar upp en blå rupee för första gången så får du upp en informationsruta  om vad den är bra till. Felet är bara att om du sparar och stänger av spelet så får du upp den rutan igen nästa gång du plockar upp en blå rupee. Så är det med precis varenda pryl i spelet som du plockar på dig. Det blir ganska många onödiga avbrott på grund av detta tycker jag.

Men nu ska jag inte vara bitter. Det är Zelda, det är vackert, det är en väldigt spännande story, det är roliga pussel att lösa och det bjuds på bland dom häftigaste boss-fighter jag varit med om i serien.

Så trots att det finns en del irritationsmoment så var det med ett leende på läpparna som jag än en gång räddade världen från ondskan och satte tillbaka mitt svärd att vila

Det andra spelet som tagit upp min tid är Cave Story 3D i sin senaste kostym till Nintendo 3DS.

Cave Story är ett indie.spel som kom ut för nedladdning till Pc för ett antal år sedan och är utvecklat av en enda kille som kallar sig för Pixel. Spelet var helt gratis att ladda hem och som jag förstått det blev det väldigt populärt. Jag själv spelade aldrig det då utan min enda erfarenhet av spelet var den fantastiska titel-musiken. Min allra första spelupplevelse med Cave Story kom förra året när det hittade ut till Wii´s nedladdningstjänst Wiiware, då laddade jag hem en demoversion av spelet och tyckte att det var riktigt häftigt. Men jag gillade inte riktigt att spela det med Wii-remoten som enda alternativ till kontroll så det blev aldrig av att jag köpte hela spelet.

Men nu har det fått sig en rejäl makeover till 3DS med helt ny grafik i 3D och remixade ljudspår. Så nu kände jag att nu är det dags för mig att spela Cave Story.

Spelet tillhör den här genren som kallas för Metroidvania  alltså ett mellanting av Metroid och Castlevania och enligt vad Pixel själv skall ha sagt så gjorde han detta spelet som en hyllning till just dessa två spel.

Du spelar en kille som vaknar upp med sedvanlig minnesförlust, i en värld som befolkas av några lustiga kaninvarelser som kallas Mimigas. Dessa Mimigas lever i skräck för någon som kallar sig The Doctor , han använder sig av Mimigas till sina onda experiment typ. Ganska simpel story och du tar på dig uppdraget att försöka rädda dessa varelser och ger dig ut i världen. Här är det hoppa och skjuta som gäller på allt som rör sig och man får energikristaller av fienden man dödar så ditt vapen blir starkare, men om man själv får sig en smäll så är det inte bara din livmätare som sjunker utan även ditt vapen levlar ner lite. Man kan även samla på sig energitankar och flera olika vapen som finns gömda i världen vilket känns väldigt mycket Metroid, till och med ljudet som hörs när man plockar upp en energitank är kusligt likt den som hörs när Samus gör samma sak.

  Cave Story är som sagt inte så djupt utan  det är mest skjuta lite fiender, sen möta boss, skjuta lite fler fiender och så boss. Men det är kul och det vägs upp av ett ruskigt bra soundtrack. Kanske inte borde vara det fullpris-spel som det tyvärr är än så länge. Det går ju trots allt att ladda hem originalet till Pc gratis om man bara känner för att testa det. Det är ändå ett litet guldkorn i speldjungeln.

/RattPack


Åtgärder

Information

2 responses

22 12 2011
pixelviking

Har faktiskt seriöst övervägt att skaffa 3DS för att kunna spela Cave Story.😉

24 12 2011
RattPack

Skaffa konsolen bara för Cave Story! Här snackar vi hardcore😉

Kommentera

