Uppslukad. NHL 12 gör sitt jobb.

13 09 2011

De senaste fem dagarna, sedan releasen, har jag bara haft ögonen på ett enda spel. NHL 12. Ni som följt vår blogg ett tag vet hur frälst jag blev över NHL 11, men nu har NHL 12 släppts och då tar vi nya tag igen.


Vad är det då som gör NHL 12 bättre än sin föregångare? Jag hör hela tiden många säga att det är onödigt att köpa det nya NHL-spelet varje år, för att det inte sker några stora förändringar i dem på ett år. Ni har fel. Skulle man göra en lista över alla förbättringar/ändringar skulle den bli ganska rejäl, så jag nöjer mig med att ta upp de viktigaste sakerna. Nu jämför jag alltså NHL 12 med NHL 11.

*För det första har EA tagit fram en mer realistisk kollisionsmotor, som gör att tacklingar och.. mottagandet av tacklingar ser mer realistiska ut.
*Man kan nu interagera med målvakterna på ett ”bättre” (allt är relativt) sätt. Innan har målvakten varit ungefär som domaren, det har inte gått att rubba honom. Nu kan du åka in och tackla målvakten sönder och samman – men det leder bara till att du blir utvisad utan pardon. Målvakterna kan vara med i slagsmål o.s.v.
*Pucken är inte längre klistrad till din spelare när du laddar upp för skott, utan har en helt annan hastighet än din spelare. Ställer du dig och laddar upp ett skott i NHL 11 kan du vänta hur länge som helst innan du skjuter. I NHL 12 har du kanske 0.5 sekund på dig att dra iväg skottet efter du ladddat upp, annars glider pucken ifrån dig.
*AI’n är mer utvecklad. De gör inte riktigt samma idiotgrejer som de kunde göra i 11’an. Som att vid en mottagning precis innanför blålinjen dra ut pucken i mittzon och sen direkt in igen för att bli offside. Det har bara hänt mig ett par gånger i 12’an och det hände hela tiden i 11’an.
*När du fintar tappar du hastighet väldigt snabbt. I NHL 11 var friläge i princip == mål. Nog för att man kommer på knep i 12’an också för att enkelt göra mål på frilägen, men EA har lagt in en funktion för att om man gör en fint tappar man hastighet, det gjorde man inte i 11’an, vilket gör att det inte blir riktigt lika lätt att finta bort målvakten.

Småsaker då. T.ex. så rör sig spelarna som sitter på bänken mer, de verkar mer levande. Klubborna går inte sönder lika ofta, känns det som i alla fall. Dragskotten har blivit mer effektiva. Man kan tackla ut spelare i avbytarbåsen. Man kan tackla sönder plexiglaset. Man kan tackla av spelare sina hjälmar. Varje sådan finputsning kan låta som en bagatell, men i det stora hela tycker jag ändå att de gör en stor skillnad. Spelet känns mer äkta, mer levande när det är mer och mer som på riktigt efter varje år.

Finns det något som INTE är bra med NHL 12 då?
Ja, det finns det. Det finns åtminstone några saker jag irriterar mig på. Det första jag tar upp här upplevde jag inte lika starkt i NHL 11. Det är att det känns som att det är slumpen som avgör ibland vem som vinner en onlinematch. Jag kan möta en person som inte är alls lika duktig som jag är men som ändå vinner med typ 5-1, för att hans målvakt tar varenda skott jag skjuter, hur uppenbara målchanserna än är.. jag kan skjuta i stolpen eller till och med över 5 gånger vid öppen kasse i en och samma match. Hans spelare ramlar ALDRIG när jag tacklar. Mina passningar går alltid till hans spelare. Jag vägrar tro att jag är såpass ojämn som spelare att jag ena matchen får allt att stämma och nästa match inte någonting. EA, vi är inga Mario Kart-kids som spelar NHL. Ta bort handikappsystemet på en gång!

Nästa sak som jag blev lite besviken på var Be A Pro-läget. I NHL 11 spelade jag igenom en hel säsong med ett skapat proffs. N.Nyström som värvades från Niagara Ice Dogs rakt upp i Pittsburgh Penguins förstakedja och ledde dem till en Stanley Cup-seger. I NHL 12 kan jag säga direkt att jag kommer inte göra det om jag inte väljer att simulera matcherna. I NHL 12 MÅSTE man spela matcherna 20 minuter per period, vilket blir på tok för långt. En match tar alltså mer än en timma. En säsong har 82 matcher plus minst 16 slutspelsmatcher. Det blir ganska många timmar. Nej, jag hade velat spela 5-minutersperioder som man alltid har kunnat. Nu tappade jag suget på Be A Pro.

En tredje sak som stör mig är NHL Legends-laget som är nytt för i år. Man har komponerat ihop ett lag med grymma spelare, bl.a. Wayne Gretzky, Gordie Howe, Mario Lemieux, Patrick Roy o.s.v. Det hade ju varit asgrymt, om det inte hade varit för att nästan hela laget består av spelare som idag, IRL, är 21 år och bland världens för TILLFÄLLET bästa hockeyspelare. I laget hittar du liksom Sidney Crosby, Steven Stamkos, Sedin-bröderna, Chara, Luongo, o.s.v. Varför är inte Peter Forsberg med? Sundin? Krutov? Al McInnis? Hasek? Det hade ju varit mycket roligare om laget enbart bestod av klassiska spelare som inte spelar längre. Man är inte en LEGEND förrän man har slutat spela. Bot och bätting, EA!

Men detta var väl allt jag hade att säga om NHL 12 för stunden. Jag är helnöjd i alla fall och i princip hela hösten kommer spenderas med detta. Jag får väl ta en paus när Uncharted 3 och Arkham City släpps.😉
Nu till helgen ska jag i alla fall till Karlstad och spela NHL 12 konstant med, min i princip enda sportfåne till vän, Sjöberg! Det kommer bli gryyymt!

Jag vet inte om jag har sagt det, men jag håller på och sparar ihop (ja, det känns lite roligare än att bara bränna alla pengar på en gång) till en HD PVR, så när jag skaffat en sån kommer jag streama en hel del, bland annat då NHL och annat skoj.

/Zejiro

 


Åtgärder

Information

4 responses

13 09 2011
Jonas

Kör ni någon turnering eller lag i NHL 12 PS3 så är jag gärna på
Psn id: Malmapagen82

13 09 2011
zejiro

Det var som fasen, jag tror vi har spelat mot varandra.🙂 Känner igen ditt nick. Vi har en liga som heter Loading Cup och lösenordet är loaded99.

Finns några platser kvar så det är bara hoppa in!🙂

9 10 2011
Henrik

I NHL11 var jag riktigt bra på frilägen. Nu har jag köpt nya spelet och spelat 20-talet matcher. Jag har inte kommit fri en enda gång!

Det tycker jag verkar jävligt konstigt.

10 10 2011
zejiro

Kan vara så att folk överlag har blivit bättre också. Men det känns som att 12’an går lite långsammare än 11’an också. Jag kan tänka mig att de fått in en hel del klagomål om att det var för lätt att göra mål på frilägen i 11’an (blev ju mål i typ 90% av gångerna). Jag kommer sällan fri jag heller, men det tror jag nog har mer att göra med min klumpiga spelstil mer än något annat.😛

Kommentera

