Enslaved – Slemmigt men mättande

5 09 2011


Jag klarade precis Enslaved: Odyssey to the West. Tyckte det var ett bra spel överlag. Storyn tog sig ju längre in i spelet man kom och slutet var i mitt tycke riktigt bra.

Du spelar som Monkey, en man i sina bästa år. Han har en stav som man kan slåss och skjuta med. Med sig har han Trip, en vacker kvinna som är lite av Monkeys livlina. Det är så att Trip behöver hjälp att komma hem (typ) och hennes enda hopp är Monkey. Därför sätter hon ett ”pannband” på Monkey som gör att om han springer för långt ifrån henne, så dör han.. och om hon dör, så dör han. Detta låter ju ganska tråkigt, men pannbandet spelar inte så stor roll som det låter. Jag dog en gång för att jag var för långt ifrån Trip. Det var när jag sprang iväg för att leta orbs, som man använder för att köpa upgrades, och råkade springa åt fel håll. Jag hann inte tillbaka i tid och då dog jag. Men som sagt, en gång under hela spelets gång hände det.. så det är inget ni ska tro är en ”del” av spelet. Hur som helst ger sig Monkey och Trip ut på det här äventyret tillsammans och det är ett hisnande plattforms/action. Längre in i spelet sluter man även upp med Pigsy, ett mer humoristiskt och lättsamt inlägg i spelet.

Det fanns dock några saker jag vill ”varna” er för. PS3-versionen, som jag spelade på, har ganska taskig framerate. Det känns hackigt och i och med att det inte flyter så bra så ser spelet inte lika grafiskt imponerande ut som det säkerligen skulle gjort om jag hade spelat det på 360. Så ska ni spela igenom detta ska ni spela det på 360. Den andra saken jag inte gillade med spelet är en riktig klassiker; kontrollen. Den är… genomvidrig på alla sätt och vis. Monkey (som är karaktären du styr) glider runt som en pingvin på is och ibland fortsätter han springa åt ett håll trots att du håller åt ett annat på spaken… och ibland springer han inte alls. Väldigt slemmigt. Kameran hjälper inte till heller. För det mesta är kameran bra men mot slutet av spelet blev den riktigt frustrerande på sina ställen.

Så. Kontrollen är riktigt frustrerande, men eftersom spelet är underhållande och vackert i övrigt så får spelet ändå godkänt. Slemmigt men mättande kan man väl kanske, på en skala 1-10, översätta till en svag sjua. Hade det inte varit för kontrollen och frameraten hade det blivit en stark åtta.

/Zejiro


Åtgärder

Information

10 responses

5 09 2011
Nic J Walsh

På 360-versionen som jag kört har jag upplevt lite stammningar när det blir väldigt mycket på skärmen. Motoern verkar inte helt optimerad för att både en fantasisk draw distance and alla småprylar som sprakar och yrar runt. Stammningarna är få, men märkbara när de kommer.
Kontrollerna har jag inte haft samma problem med, snarare att man upplever en viss överiver att behöva ge fullt utslag för att något ska hända.

En sak som måste nämnas är hur både Trip och Monkey är animerade/mo-cappade, Ansiktsmimik och ögonuttryck har blivit mycket väl fångade och ger dem en äkta känsla.

5 09 2011
zejiro

Ja, så är det ju i många spel idag. Men det är nog inte helt lätt att bli av med allt sånt när man gör ett spel. Sånt kan jag leva med. Men det blir både tråkigt och framförallt jobbigt för ögonen när frameraten är så låg som den är i PS3-versionen. Ibland funkade det, men det är ju i de kritiska momenten (strider o.s.v.) det kommer som mest och det är då det är som jobbigast både för själva spelandet och för ögonen.

Håller med dig till fullo om animationerna.🙂

5 09 2011
RattPack

Då får jag hoppas att 360-versionen flyter lite bättre då. Tänkte ge mig på det i det närmsta faktiskt🙂

5 09 2011
zejiro

Det gör du alldeles rätt i!🙂

5 09 2011
Krille

Det här spelet ligger i min skämshög, men typiskt nog är det till PS3 jag har köpt det. Hoppas att kontrollen inte är allt för bedrövlig, tycker nämligen att bra kontroll är ännu viktigare än bilduppdateringen.

6 09 2011
8bitninja

Enslaved hade helt klart sina stunder men jag tyckte spelet spelade sig självt. På tok för enkelt och plattformande var ganska tröttsamt och helt utan finess.

10 09 2011
RattPack

Sådär, nu var jag också klar med spelet. Körde hela rasket i en sittning😉
Så visst enkelt var det,i alla fall på normal. Kul humor i mellansekvenserna med🙂

10 09 2011
zejiro

Bra jobbat.🙂 Störde du dig på kontrollerna?

11 09 2011
RattPack

Det kändes lite segt och konstigt i början, typ lite sån Prince of Persia fördöjning. Men när jag suttit nån timme så tänkte jag inte på det så mycket. Däremot så flimrade och hoppade grafiken störigt mycket.

11 09 2011
zejiro

Ja, men lär sig ju ”hantera” det, eller vad man ska säga. Fast om man spelar något annat spel emellan märker man direkt hur sladdrigt det är.😛

Kommentera

