Skärpning Web-butiker!

3 09 2011

Av en hel rad olika anledningar såsom brist på fysiska butiker där jag bor och priset i just såna butiker så sker dom allra flesta mina spel inköp från web-butiker. Det har alltid funkat riktigt bra för min del, visst har det hänt någon gång att saker har tagit lite stryk i posthantering men överlag så har jag varit nöjd.

Nu tycker jag dock att web-butikerna börjat bli fruktansvärt slarviga med vad dom skickar till sina kunder. Jag har här två exempel som jag råkat ut för på ganska kort tid.

”Zavvi.com” känner nog dom flesta till, här köpte jag mig ett exemplar av Halo 3: ODST. Det fanns två versioner av spelet på deras hemsida. Den vanliga utgåvan och den inte fullt så snygga classic-utgåvan. Var av det lustiga var att classic var dyrare än den vanliga? Jag beställde den vanliga och vad låg i paketet några dagar senare? Jo classic-utgåvan, jag kollade genast min orderbekräftelse så att jag inte hade beställt fel men allt var rätt där så dom hade skickat fel helt enkelt. Nu orkade jag i det fallet inte greja med att skicka tillbaka och kräva rätt version, fast det kanske jag borde gjort?

Exempel två är vår egen Spelbutiken.se. Dessa har jag varit en trogen kund hos länge, men igår när jag öppnade min senaste beställning från dom så blev jag riktigt besviken. Jag plockade först upp ett styck Enslaved: Odyssey to the west/ Xbox 360. Plasten runt spelet var bortplockad, det var märken i fodralet, den där seal-tejpen där man öppnar spelet var bruten och när jag öppnade spelet så var manualen viken på ett par ställen. Själva skivan verkade dock vara ny, men låg lös i ett sånt pappersfodral med sån plastruta och satt alltså inte på plats i själva spelfodralet. Har Spelbutiken varit så fräcka att dom skickat ett begagnat spel? Det stod ingenstans att det skulle vara begagnat när jag köpte det. Jag förväntar mig i alla fall att få nya varor om inget annat står.

Spel nr två i samma leverans, Halo 3. Återigen till detta med version av spelet, på hemsidan bild på den vanliga utgåvan. Vad låg i paketet som jag fick? Jodå en classic-utgåva och ingen info om detta när man beställer.

Är detta ett vanligt fenomen? Jag har idag suttit och knåpat ihop ett konstruktivt mail till Spelbutiken.se där jag förklarade för dem att det faktiskt finns dom som inte vill ställa vad för skit som helst i sina spelsamlingar och att om dom måste skärpa sig om dom vill fortsätta att bidra till att min samling växer. Jag gillar inte att gnälla och klaga men just detta blev jag uppriktigt sur på. Är det fler där ute som råkat ut för detta och fått nåt gensvar från butikerna i fråga?

/RattPack

 

 


Åtgärder

Information

14 responses

3 09 2011
SpeLinnea

Jag har frågat just Spelbutiken omt det här fenomenet innan, och anledningen de gav mig till att de inte kan säga om det är classic eller inte är för de skickas från olika leverantörer. De vet helt enkelt inte själva vilken version som kommer skickas då de inte har den framför sig. Men leverantörerna torde ju veta vilken version som de ska förse spelbutiken med, så det är ett luddigt argument.

Cdon och ginza har också skickat classicversioner. Det gör inte mig så jäkla mycket, men det dom säljer är ju egentligen en annan än den som man på bild köpte. Sneaky.

Det här med att få ett begagnat spel har däremot inte hänt mig, det borde du verkligen få ersättning för…

3 09 2011
RattPack

Det var ju en ytterst märklig ursäkt från Spelbutikens sida. Ska bli spännande att se vad jag får för svar nu då.

3 09 2011
zejiro

Att de skickar classics-utgåvor bara för att medelsvensson skiter i vilket är illa nog. Men när de börjar dra iväg begagnade spel har det gått över alla gränser som finns. Det där ska de fixa annars är de riktiga grisar. Jag fick ett begagnat spel av Zavvi en gång, av alla ställen (de säljer ju inte ens begagnade spel). Men jag orkade inte bry mig i det fallet, precis som du. Orka tjafsa om det är utomlands och så.

Sanslöst dåligt är det i alla fall..

3 09 2011
Ina

Det här är inget nytt, och kommer inte sluta så länge de som drabbas ”inte orkar” ta upp det med de som gör fel.
Försök kontakta Zavvi, berätta vad problemet är. Kanske är det inte värt att krångla med en retur, men en ursäkt och ”vi ska försöka se över hur vi sköter det här i framtiden” är väl den minsta förhoppningen man kan ha på svaret. Vad gäller det beggade spelet borde du verkligen kontakta dem, det är lätt att dra igång ett ärende via deras sajt.
Vill de inte förstå problemen är det enda rätta att helt enkelt inte handla mer från dem.

Bra att du kontaktat Spelbutiken! Det är inte att ”gnälla och klaga”, det är din rätt som kund att få en korrekt vara. Om de inte kan vara säkra på att det inte är en classic/platinum/whatever-utgåva borde de ha en ”varning” på de produkterna på sajten, minst. Helst av allt ska de ju kolla upp med sina leverantörer och faktiskt förstå skillnaden på en vanlig och en ”ful” utgåva.

Själv har jag faktiskt inte råkat ut för detta, men jag handlar mest på Webbis som är bra på att markera vad som är vad. De få småfel (av andra slag) som blivit under åren har lösts helt perfekt av deras kundtjänst och därför väljer jag dem trots att de inte alltid är billigast.

3 09 2011
RattPack

Du har helt rätt, man är ju ganska korkad som bara knyter näven i fickan och struntar i att säga något. Då vet dom ju aldrig om att dom ens gjort något fel. Ska ta i med hårdhandskarna i alla ärenden framöver😉

4 09 2011
Krille

Just Spelbutiken har slarvat en hel del även för mig, men inte bara genom att skicka ut platinumutgåvor och liknande när annat angetts, utan även spel från andra regioner. Värst blev det för några år sedan då jag beställde ett PSOne-spel som visade sig vara importerat från USA och därmed inte gick att spela på min konsol. Givetvis fick jag skickat tillbaka spelet och fick pengarn tillbaka, men det höjde ju inte direkt mitt förtroende för dem.

Jag har även varit med om att jag fått en annan persons order när jag beställde från Webhallen, och CDWOWs paket försvann på posten en gång (om de nu skickat det från början). Lyckligtvis var bägge fallen lätt åtgärdade via kundtjänst, men man blir ju lite besviken när man får vänta några dagar extra på sin order. Lite besviken är jag på att jag inte fick någon form av kompensation för dessa två fall, något som CDON däremot varit duktiga på de gånger som de råkat skicka ut fel produkt (Pokémon HeartGold istället för SoulSilver, eller om det var tvärt om).

4 09 2011
hiro

Haha hände mig en gång när jag köpte ett Smackdown spel till 360 från Ginza för inga pengar alls. Slängde classic spelet när jag var klar med det achievement mässigt <.<

Däremot är VG+ fantastiskt bra både på att märka upp regionsfria spel och när det är classic utgåvor🙂

4 09 2011
8bitninja

Spelbutiken är helt åt skogen. Har försökt ge dem en chans på tok för många gånger. Köpte en Castlevania: Dracula X Chronicles via dem. Bilden visade den vanliga PAL utgåvan. Fick hem en amerikansk greatest hits utgåva. Jag blev helt vansinnig och tog kontakt med deras support. Istället för att be om ursäkt och göra något åt saken fick jag höra att jag skulle vara tacksam att spelet var så billigt och vad spelar det för roll, spelet är ju regionsfritt. Hade jag befunnit mig i samma rum som den douchebagen hade jag suttit i fängelse idag, det är allt jag har att säga om den saken.

5 09 2011
RattPack

Läste precis deras svar på mitt mail.

”Bäste Kund
Tack för att du kontaktar oss.
Tråkigt att höra.
Vi kommer ge dig 5 poäng som kompensation för detta.”

Så var det problemet ur världen tycker dom.

Jag fick alltså 50:- att spendera på fler begagnade spel?

5 09 2011
8bitninja

Nonchalans i vanlig ordning. De håller måttet ser jag.

6 09 2011
zejiro

Helt otroligt. Varför är det så in i helvete svårt för dem att vara lite trevliga och erbjuda att ta tillbaka spelen och skicka tillbaka pengarna? Seriöst. Vet de inte hur ett stort företag har lyckats bli stort?

8 09 2011
JRPGeek - En blogg om Japanska Rollspel

Jag har aldrig fått ett begagnat spel från Spelbutiken men fick det från Gameseek i Storbritannien när jag under förra året köpte Baten Kaitos. Det skulle vara nytt och visst var det inplastat när det anlände men både fodral, manual och skivor var slitna och repiga. Ingen officiell Nintendo-seal hade det heller. Skickade såklart tillbaks det.
Jag stör mig däremot mer på förpackandet av limiterade utgåvor som slängs ner i en lätt bubbelpåse och som sedan kastas (trampas?) runt hos Posten. Har slutat beställa limiterade utgåvor online (VG+ är ett undantag) och betalar gärna någon hundring mer på Game eller Gamestop för att få en hel box.

9 09 2011
8bitninja

Mycket riktigt. Planet Axel har orsakat extremt mycket skador på limiterade psp-spel för de har bara lagt det i en vanlig brevpåse. Då blir man lätt förbannad.

10 09 2011
RattPack

Fördärvade saker i frakten är aldrig kul, jag fick en sån collectorsutgåva av Goldeneye till Wii totalförstörd. Kartongen var så mosad att den inte höll ihop, men posten tog faktiskt på sig det.och fixade så jag fick pengar tillbaka och kunde köpa mig ett nytt exemplar. Som även det fick ett par törnar på vägen hem men det fick duga. Så jag fattar inte vad online-butikerna tänker med när dom lägger ner såna saker i en vanlig bubbelpåse

Kommentera

