Topp 5 jobbiga moment i spel

29 06 2011

Här kommer en liten lista på några av de jobbigaste momenten jag stött på i TV-spel genom åren. Det finns säkert värre saker att ta av, men detta är vad jag kom på rent spontant. Det behöver inte vara jobbiga som i att det tar lång tid att klara, utan det kan vara jobbiga som i svåra/tråkiga/sega/läskiga moment o.s.v.

På plats nummer 5;

Metroid Prime – Phazon Mines
Jag påbörjade Metroid Prime för ganksa längesen nu och är ännu inte klar. Jag står nere i Phazon Mines och har ingen större lust att röra mig ut fläcken. Det är stort, det är jobbigt, det kryllar av Space Pirates. Men någon dag här nu får jag ta och spela klart spelet. Jag tror inte jag behöver vistas i Phazon Mines så jättelänge till.

Plats nummer 4;

The Legend of Zelda: The Wind Waker – Triforce-samlande
När det känns som att man börjar bli färdig med Wind Waker (som i övrigt är ett helt underbart spel) kommer Tingle och ger en världens käftsmäll. Du måste hitta massa triforce-bitar och kartorna till dem säljer Tingle för en stor summa pengar. Du måste alltså gå och samla hur mycket pengar som helst, köpa ett par kartor, samla mer pengar, köpa fler kartor o.s.v. tills du ”äntligen” kan gå och börja leta efter dina triforce-bitar. Den här delen av spelet känns som att den tar ungefär 30% av den totala speltiden.😛

Plats nummer 3;

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass – Temple of the Ocean King
Ni som spelat spelet vet vad jag pratar om. Temple of the Ocean King är ett tempel där du måste smyga förbi vakter medan du löser pussel på en miljard olika våningar. Du ska komma så djupt ner i templet som möjligt och man går till templet 5-6 gånger under en genomspelning. Varje gång du återkommer dit måste du göra om några pussel som du redan löst. Tack för den, Nintendo.

Plats nummer 2;

Ghosts’n Goblins – Bana 6
En gång i tiden bestämde jag mig för att spela igenom Ghosts’n Goblins till NES. Jag svor mycket, men lyckades till slut. Det jobbigaste var, inte helt otippat, sista banan, som är en orgie av stora fiender och återbesök av gamla bossar. Som om inte bossarna var svåra när man mötte en per bana!

Plats numero uno;

Final Fantasy X – Seymour
Finns det någon karaktär som gjort att jag plötsligt börjat hata ett TV-spel är det Seymour i FFX. Det är ganska sällan jag lägger ner en genomspelning av ett spel om jag kommit en längre sträcka i spelet, men Final Fantasy X är det stora undantaget. Min historia med spelet är som följer: Jag var inget större fan av RPG-spel, men en kompis tyckte jag skulle testa FFX. Jag föll för spelet och hade riktigt kul. Jag hade spelat 15 timmar eller något på min första genomspelning när jag en dag kom till honom och skulle fortsätta och fick reda på att det var hans systers PS2 och han hade lämnat tillbaka det till henne. Kul. Jag importerade spelet till min amerikanska pärla istället och började spela om spelet hemma. 35 timmar speltid senare ska jag möta Seymour som boss för tredje gången. På grund av de där 15 timmarna jag spelade första gången så sprang jag mest igenom den första halvan av spelet utan att levla speciellt mycket, vilket resulterade i att Seymour blev övermänsklig. Jag hatar Seymour. Jag hatar hans kläder, jag hatar hans attityd, jag hatar hans äckliga hår, jag hatar hans vidriga röst.

Någonstans på mitt minneskort tror jag dock att savefilen ligger kvar, så någon gång i framtiden kanske jag orkar ta mig igenom hela FFX, men det kommer vara motvilligt.

/Zejiro


Åtgärder

Information

2 responses

29 06 2011
SpeLinnea

Phantom Hourglass-templet ja……. Spel med onödiga tidsbegränsningar irriterar mig. Annars var allt mysigt i det spelet.

1 07 2011
zejiro

Ja, jag tyckte det var väldigt kul om man bortser från det templet!

Kommentera

