Nio timmar, Nio Personer, Nio Dörrar, Sex Genomspelningar

19 06 2011

De senaste dagarna har jag gått ifrån mina spelplaner helt och hållet, egentligen. Metroid Prime har fått ligga på hyllan ganska länge nu (och jag börjar få dåligt samvete för det), Zelda: Ocarina of Time 3D som jag skulle spendera hela helgen med har jag bara petat på som hastigast, istället har min sambo förgyllt sin egen helg med spelet. Jag har spenderat helgen med att spela igenom 999 till Nintendo DS sex gånger.


999 är ett peka-och-klicka-spel till Nintendo DS med vulgärt språk och thrillertema, med andra ord går det ifrån Nintendo-normen ganska rejält. Jag har varit sugen på spelet ett tag och fick till slut tummen ur och beställde det. Jag får tacka RattPack som fick upp mitt sug på spelet rejält. Det har varit väl värt pengarna.

Det är som sagt ett spel med thrillertema och jag har suttit med prickig gåshud och med rysningar i kroppen många gånger under spelets gång. Spelets handling i korta drag är att du vaknar upp i vad som verkar vara en cell, eller en hytt, av något slag. Du vet inte varför du är där och du kommer inte ihåg mycket från vad som hände innan du blev utslagen. Det du minns är att när du kommer hem en kväll är ditt fönster öppet, men när du gick hemifrån var det stängt. Sen kastas en granat som sprutar ut en gas in i rummet. Du ser en person med gasmask (usch, den bilden är fastetsad i min hornhinna nu) och sen minns du inget mer. Du försöker öppna en dörr som är märkt med en röd femma, den enda utvägen. Men det är låst. På väggen sitter det någon form av maskin som ser ut att höra till dörren, en kortdragare. På armen upptäcker du att du har ett elektroniskt armband med en femma i displayen.

Helt plötsligt spricker det runda glasfönstret  till hytten och vatten börjar fylla rummet. Du får panik och börjar söka igenom rummet efter ledtrådar till att komma ut. Efter lite hjärngymnastik lyckas du komma på hur du ska komma ut ur rummet och du springer fort för att fly undan vattnet. Det visar sig att du befinner dig på en båt av något slag. När du kommer ut i en större sal upptäcker du att du inte är ensam på båten. Du träffar på åtta andra personer och du hör en röst från en högtalare, som förklarar att alla på båten blivit speciellt utvalda för att spela ett spel som heter ”The Nonary Game”. Spelet går ut på att alla ska överleva. För att överleva måste man hitta en dörr som är märkt med en röd nia. Problemet är bara att man kan inte röra sig helt fritt på båten. De enda dörrarna som kan ta dig ett steg närmre dörr nummer nio är andra dörrar som är märkta med en stor, röd siffra. För att passera genom en sådan dörr måste registrera in sitt armband på en maskin som sitter bredvid dörren. 3-6 personer kan gå igenom en dörr samtidigt, varken mer eller mindre. Med andra ord kan man inte gå igenom en dörr om man är ensam eller bara två personer.

Men riktigt så enkelt är det inte heller. Alla som är på båten har då varsitt armband med varsitt nummer mellan 1-9. Junpei, som du heter, har nummer 5. Om du vill gå genom dörren som är märkt med nummer fyra, så måste du göra det med två (eller fler) andra vars nummer kan adderas för att få den digitala roten 4. Den digitala roten måste alltså stämma överens med siffran på dörren. Så, om man då vill gå igenom dörr nummer fyra måste man till exempel ha med sig person nummer 6 och person nummer 2.

5+6+2 = 13
1+3= 4
Digitala roten = 4

När man kommit igenom en dörr kommer man till ett rum, eller flera, där man måste lösa ett pussel. Pusslen är spelets enda riktiga gameplay, i övrigt är det bara dialog, tusentals rader av dialog där du ibland får göra ett val eller två.

Det finns sex olika slut man kan få i spelet, alltså måste man spela igenom spelet flera gånger för att få se alla slut. Mig tog det sex genomspelningar att få alla slut. Först fick jag tre olika slut på mina tre första genomspelningar. På min fjärde genomspelning fick jag ett av dem jag redan hade och då letade jag upp en karta på nätet där det stod vilka vägar man skulle välja för att få de olika sluten. Ni funderar säkert på hur man orkar spela igenom samma spel sex gånger på bara ett fåtal dagar, kan jag tro. Första genomspelninen tog ändå säkert 7-8 timmar, skulle jag tro. Men all dialog man sett på en tidigare genomspelning går att spola förbi när man ser den igen, så på min sista genomspelning kunde jag ju spola förbi nästan hela spelet (förutom i slutet då) och pusslen lär man sig ju mer eller mindre utantill efter några genomspelningar.

Det är lite smålustigt, för RattPack spelade igenom det en gång först och sa att han inte vart nöjd med hur spelet slutade, så han skulle spela igenom det igen. Då sa jag att jag kommer nog inte bry mig om hur spelet slutar, jag nöjer mig med det slutet jag får. Sen kunde jag inte slita mig alls. Spelet är så otroligt fängslande (det där funkar på mer än ett plan) och man vill verkligen få det riktiga slutet. I alla andra slut finns det väldigt många frågetecken och man aldrig vem man kan eller inte kan lita på av de andra deltagarna.

Men nu har jag som sagt fått alla sex sluten och är med andra ord helt klar med spelet. Nu tycker jag att ni andra ska importera det också. Det är tyvärr inte släppt i Europa.
Jag ger spelet 8/10 i betyg. Omspelningsvärdet är enormt, pusslen är riktigt kluriga emellanåt, storyn är fantastiskt intressant och invecklad (det kan dock bli lite långdraget att sitta och läsa dialog i över en timma, vilket man gör emellanåt), musiken är för det mesta kalasbra, grafiken är jättefint ritad, även om spelet till 95% bara består av stillbilder. Det som drar ner betyget en aning är att när jag hade fått det sista slutet kändes det ändå som att det var ett par frågetecken som inte hade rätats ut. Inga större grejer så, men saker som man gått runt och hoppats på att få svaret på, men som aldrig kom. Det var lite trist. Men en åtta av tio är ett väldigt gott betyg och förutom Ghost Trick var 999 det bästa DS-spelet på väldigt länge!

/Zejiro


Åtgärder

Information

12 responses

19 06 2011
RattPack

Kunde inte sagt det bättre själv🙂

20 06 2011
zejiro

Tackar.🙂

19 06 2011
SpeLinnea

Åh, blev sjukt sugen på det nu. Bra skriven recension, först fattade jag inte det där med digitala roten men efter din förklaring hängde jag med. Gött!

20 06 2011
zejiro

Går att köpa för 230 kr + frakt här: http://www.planetaxel.com/productDetails/893610001402

Nej, det är lite knepigt det där när man ska räkna ut. Lyckligtvis behöver man aldrig sitta och fundera över de bästa kombinationerna av folk direkt utan det är bara köra på och testa olika kombinationer av vägar så sköter spelet resten.🙂 I pusslen får man hålla på och räkna och krångla en del dock.🙂

20 06 2011
Domina

Det första där i inledningen lät precis som det gamla NES-spelet Deja vu😀 Man vaknar upp och vet inte var man är eller vem man är..

Verkar ju häftigt detta spelet, synd jag inte har DS.. I framtiden kanske🙂

20 06 2011
zejiro

Har du ingen DS, män’ska?! Bot och bättring.😉

Ja, det är lite som Deja Vu, fast inte riktigt lika obehagligt.🙂 Deja Vu ger mig rysningar bara jag tänker på musiken.

20 06 2011
Domina

Nej jag har ju inte det! Katastrofalt.. Jag har bara ps1, ps2 och ps3.. Anar vi ett mönster? Haha. Eller, jag har ett gameboy med! Gammalt hederligt, det var tider det..

Ja, det är fan riktigt obehagligt det spelet.. Fattar inte hur dom kunnat få ett NES-spel att bli så obehagligt.. Rätt bra gjort faktiskt!

20 06 2011
zejiro

Haha. Men då får du ju skaffa PSP också.🙂 Eller kanske bättre vänta tills PS Vita släpps. Första Gameboy är häftig.🙂

Det finns några läskiga NES-spel, men Deja Vu är värst av de jag spelat i alla fall. Metroid är rätt läskigt med, och Shadowgate.🙂

25 06 2011
Domina

Jaa, väntar nog på Vita.. vilket töntigt namn för övrigt.. vad tänkte dom där?

Ja, det är helt klart värst.. Metroid minns jag ärligt talat inte riktigt men Shadowgate är väl toklikt Deja Vu fast i en annan miljö? Minns att brorsan och hans polare spelade det..

25 06 2011
zejiro

Vita betyder Livet på italienska. Så tänkte de.🙂 Jag tycker det är bättre än Wii U i alla fall.😉

Japp. Shadowgate utspelar sig i ett slott med fängelsehålor och alla möjliga konstigheter. Men det är samma typ av menysystem och sådär i spelen.

26 06 2011
Domina

Ja men livet? Seriöst? =P Haha.. Wii U lät inte så där jättecoolt heller nej..

Ja, det var det jag hade för mig.. man skulle ha någon kristallkula för att frysa en sjö för att få en nyckel yadda yadda..🙂

26 06 2011
zejiro

Jag tycker det klingar helt okej.🙂

Kommentera

