LittleBigPlanet kändes mer litet och mindre stort

9 06 2011

I morse blev jag klar med LittleBigPlanet till PSP.

Jag spelade igenom det med blandade känslor. Innan detta hade jag bara testat det första LBP till PS3 som hastigast och jag kände väl inte direkt att det fångade mitt intresse. Men nu fick man ju detta gratis genom Welcome Back-paketet på PSN, så jag tänkte jag skulle ge detta en chans.

Jag ska fatta mig kort och till att börja med kan jag säga att jag tyckte kontrollen var dålig i spelet. Det är verkligen inget svårt spel, men ett par ställen fastnade jag lite på och det berodde i princip uteslutande på att kontrollen svek mig. Man kan ta tag i vissa objekt genom att hålla inne R. Ofta ska man svinga sig fram i dessa objekt för att ta sig till ställen man inte kan komma till annars. Men väldigt ofta så släppte min Sackboy (heter det så?) taget om dessa objekt utan att jag släppte knappen, så att jag föll mot en säker död. Visserligen inget enormt problem, men kontrollen hade andra problem som var måttligt irriterande.

Själva plattformandet kändes väldigt konstigt. Om jag har förstått det hela rätt så är väl tanken med LBP-spelen att banorna ska vara väldigt kreativa. Vissa banor levde verkligen upp till detta och var väldigt roliga att spela, men de flesta banorna kändes ganska platta och sega.

Musiken tyckte jag dock var riktigt mysig och passade bra in i spelets atmosfär, så där plockade spelet några extrapoäng.

All in all var spelet sådär. Det känns lite överskattat. Men jag har det första spelet till PS3 i hyllan här och jag ska banne mig ta tag i det. Jag tror att det kan bjuda på lite mer glädje.

I övrigt kan jag ju lägga till då att jag tror ju inte tanken är att man ska sitta och spela det här spelet offline. Just PSP-versionen bjuder väl inte på några multiplayerfunktioner och redan där försvinner ju charmen en del, men det är nog roligare att spela de banor som folk skapat som man kan spela online. Jag ska testa några sådana någon gång här.. och som sagt, ska spela första spelet i serien också, antingen ensam eller i co-op. Jag tror mer på det!

/Zejiro


Åtgärder

Information

17 responses

9 06 2011
SpeLinnea

Ja, jag håller med. Spela PS3-versionen i co-op, då gör det sig som allra bäst. Dumt att jag köpte spelet månaden innan psn kraschade.😛

10 06 2011
zejiro

Ja det var ju faktiskt fruktansvärt onödigt av dig.😉
Jag får se om det blir co-op eller ensam. Oavsett vilket måste det vara bättre än den här halvdana produktionen.

16 06 2011
Domina

Jag tog Dead Nation och Infamous till PS3 nu när man fick gratis😀 Dead Nation är roligt😀

16 06 2011
zejiro

Jag har inte hunnit testa det ännu. Men det verkar trevligt.🙂 Vi kanske kan lira nån gång!

18 06 2011
Domina

Absolut! Det vore roligt..🙂

19 06 2011
zejiro

It’s a date! Vad heter du på PSN då?

20 06 2011
Domina

Sistermorphine🙂

20 06 2011
zejiro

Då lägger jag till dig sen! Ska nog in och testa Alice: Madness Returns, så ska försöka komma ihåg att lägga till dig, hehe.

20 06 2011
Domina

Försök med det du ;D

20 06 2011
zejiro

Jag höll på att glömma det, men jag gör det snabbt nu innan jag går och lägger mig, hehe.🙂

21 06 2011
Domina

Haha, seniliteten närmar sig?😉 Toppen, då ser jag det ikväll sen..🙂

21 06 2011
zejiro

Jag brås på min far. Mannen som glömde sin bil på jobbets parkering och gick tvärs över hela Skövde för att hämta morsan… tre dagar i rad. Snacka om dåliga gener.😀

Men jag har lagt till dig i alla fall!

25 06 2011
Domina

Haha va? Fo realz? Han undrade inte var han hade bilen liksom?😀 Du får lösa massa pusselspel.. korsord och sudoku och allt möjligt är grejen.. Då håller man hjärnan igång och blir inte så senil🙂

Jag såg det, nice! Nu handlar allt om timing bara..

25 06 2011
zejiro

Japp, på riktigt. Tur att jag löser sudoku emellanåt då.🙂
Ah, jag har haft en PS3-svacka det sista. Mycket DS och 3DS. Men jag kommer finnas på PS3an inom kort. Har ett gäng spel jag är sjukt sugen på att spela igenom.🙂

26 06 2011
Domina

Ja, kör hårt med sudoku🙂

Haha, en svacka.. inte bra ju! Man bör aldrig ha sådana.. tänk vad ps3et blir ensamt!

26 06 2011
zejiro

Ja men jag dammar av det emellanåt så det vet att jag fortfarande tänker på det.😉

27 06 2011
Domina

Bra där😉

Kommentera

