Du vaknar upp på en soptipp och minns ingenting..

29 04 2011

..den första du ser är en okänd kvinna och när du vänder blicken ser du en beväpnad man ett par meter ifrån henne. Han sträcker ut armen och siktar. Du tänker för dig själv att du kan inte bara se på när den här stackaren blir skjuten. Problemet är bara att du själv är död, så du kan inte göra så mycket åt det. Eller? Helt plötsligt förändras världen och en röst säger ”Welcome to the Ghost World, the land of the dead”.


Spelet jag pratar om är Ghost Trick: Phantom Detective till Nintendo DS. Ett spel som släpptes i Japan sommaren 2010 men som inte kom till övriga världen förrän i januari 2011. Jag köpte spelet på tips från en kompis som sa att det skulle vara bra. Visste väl inte så mycket om det egentligen, mer än att det skulle vara ett litet udda spel. Jag hittade det för ca 200 spänn och slog till direkt. De senaste dagarna har jag, trots mycket annat som behövts göras, suttit som klistrad framför min DS så fort jag kunnat. Vilket fantastiskt mästerverk! Ghost Trick är utvecklat av Capcom och teamet leddes av Shu Takumi, som ligger bakom Ace Attorney-spelen, vilket märks på de skruvade karaktärerna, de bisarra kommentarerna och den fantastiska stämningen. Nu har jag förvisso inte spelat Ace Attorney-spelen jättemycket, men det lilla jag spelat så är likheterna med Ghost Trick stora, även om det är helt olika spel.

Det första stycket beskriver hur spelet börjar och det är väl grunden till handlingen också egentligen. Du vaknar upp, fattar ingenting, du upptäcker att du själv är död och träder in i Ghost World, där ett annat spöke börjar prata med dig. Kvinnan blir mördad, men du upptäcker snart att du kan ändra hennes öde genom att gå tillbaks i tiden. Fyra minuter före hennes död, det är den tiden du har på dig att ändra hennes öde. För att ändra hennes öde måste du förflytta dig mellan saker i omgivningen och manipulera dem att göra saker. Du kan bara röra dig en kort bit i taget, så säg att du lägger din själ i ett bildäck, men nästa punkt är för långt bort. Då kanske du kan manipulera bildäcket att rulla lite närmre nästa objekt för att komma vidare. Senare i spelet kommer det även fler faktorer som spelar in, men det får ni se själva. Så, du bestämmer dig då för att hjälpa kvinnan, eftersom hon är den enda som sett din döda kropp, så kanske hon kan besvara din fråga; vem är jag? Spelet går i princip ut på att man ska ta reda på sin egen identitet och för att göra det måste man ändra olika personers öden. Något skumt är på gång, så det blir några riktigt aktiva timmar för din del, under den kvällen spelet utspelar sig.


All dialog är jätterolig att läsa. Det är ganska mycket dialog men man tröttnar inte. Storyn är riktigt bra och det blir nästan som att läsa en bok emellanåt. Man bara sitter på helspänn och väntar på att något ska hända och man bygger upp teorier om vad man tror kommer hända och hur man tror det kommer utveckla sig. Karaktärerna är så konstigt skruvade att all dialog blir rolig att hänga med i.

Jag vet inte riktigt hur mycket mer jag ska säga om spelet. Man kan väl i alla fall säga att det är ett äventyrsspel och en blandning av pussel och peka-och-klicka. Det är ganska unikt i alla fall. Bästa spelet jag spelat i år hittills och jag tror att detta spelet kommer ligga ganska högt på min lista över de bästa spelen från 2011. Dit är det långt, men jag har en stark känsla av det.

/Zejiro


Åtgärder

Information

2 responses

29 04 2011
RattPack

Håller med dig helt och hållet, det är ett förbaskat bra spel. Det ligger lätt på första plats av årets bästa spel hittills för min del också och det ska mycket till för att något ska slå det.
Det blev ett par härligt sena nätter med det i sängen kan jag säga🙂
Du har kört genom hela eller? Om inte så sug på det så länge du bara kan för det lämnar ett stort tomrum efter sig när det är över. Man vill liksom inte att det ska ta slut.
Hoppas verkligen att det dyker upp fler spel i den stilen.

29 04 2011
zejiro

Jag har kört igenom hela, ”dessvärre”. Det är alltid lika sorgligt när man tänker att ”Jag kommer aldrig igen kunna spela igenom det här spelet för första gången”. Vissa spel kvittar det väl i, men i såna här spel gör det inte det. Det får man vänta flera år med att spela om tills man glömt allt.

Den här kvällen spenderar jag med Me & My Katamari till PSP, i ren desperation efter Ghost Trick.. jag känner mig… våldtagen, haha.

Jag vill se ett Ghost Trick 2, absolut! Fast med helt ny story och helt nya karaktärer. Det vore trevligt.🙂

Kommentera

