A Shadow’s Tale kan äntligen bockas av!

21 04 2011

Idag satt jag hela dagen på jobbet och längtade efter att få komma hem och spela klart A Shadow’s Tale till Wii. Ett spel jag nyligen påbörjade som jag föll för direkt. Men resan blev inte lika charmig hela vägen. Texten innehåller en del spoilers om spelet, så har ni tänkt att spela igenom det och vill uppleva de positiva och negativa överraskningarna själva så ska ni kanske inte läsa slutet av detta inlägget. Jag skriver när jag börjar spoila.


A Shadow’s Tale var ett i mängden av spel jag satt och dreglade över under E3-mässan förra året. Jag vet inte vad det var som gjorde att jag blev så nyfiken på det just då, men det var väl den unika idén att man styr en skugga, som bara kan röra sig på skuggor. I och med att man på olika sätt kan förändra miljön man är i kan man ta sig framåt på banorna. T.ex. kanske du måste dra i en spak för att få fram en pelare, som skapar en skugga som du kan hoppa upp på och sen komma vidare. Vilken genre är spelet då? Ja, det är en kombination av plattform, action och pussel skulle jag vilja säga. Ska man blanda in att man kan levla så får man väl lägga till ett ”med inslag av RPG” också. Hur som helst fick jag för ett tag sedan nog och tänkte att jag får banne mig ta och köpa spelet och så vart det.

Mitt första intryck av spelet var att det var ett riktigt mysigt spel. Det levde helt klart upp till förväntningarna. Det var lagom utmanande, kontrollen var helt okej och det kändes mysigt att springa omkring i de olika miljöerna och leta efter vägar att komma vidare. Det kändes lite som de gamla Prince of Persia-spelen, fast lite mer lättsamma och mer utvecklade. Spelet börjar med att en pojke förlorar sin kropp och hans skugga slängs ner från högsta våningen i ett 55 våningar högt torn. Skuggan kan man säga är denna pojkens själ och för att få tillbaka sin kropp måste pojken gå igenom alla våningarna. Målet för varje bana är att du ska hitta tre.. saker, som jag inte vet vad de kallas. Tre ögon, kan man säga. Dessa tre ligger oftast på ställen som är lite småkluriga att komma till. När du fått alla tre ögon kan du spränga skuggbarriären i slutet på banan och klättra upp en våning i tornet till nästa bana.


För att det inte ska bli så enformigt har Hudson slängt in lite olika extrapussel man gör under spelets gång. Vissa är frivilliga, andra inte. Den första sorten man stöter på är Shadow Corridors. Då kommer man till en stor skuggport som man kliver in i. I denna ”shadow corridor” ska du hitta utgången, vilket ofta innebär att man får tänka till ordentligt. Man kan vrida runt världen för att skapa nya vägar att komma vidare på och till slut hittar man porten och man kan då komma vidare på banan. Ganska ofta hittar man ett öga, eller ett minne, på andra sidan dessa portar. Ett minne är något som pojken plockar upp som gör att hans skugga väger mer. Varje minne gör att du går upp 0.10 eller 0.20 gram i vikt och din vikt är din livmätare. Det låter konstigt, jag vet. Men så är det i alla fall.

Den andra sortens pussel är att man får en tillfällig kropp och går in i en 3D-värld. Detta gör att man kan röra sig på vanlig, fast, mark och ta sig till nya delar av banorna. Kroppen är dock tidsbegränsad, så det gäller att hitta en utgång snabbt, eller att hitta en sorts flamma som fyller på tiden igen.

Man utrustas med ett svärd, som behövs för att döda fienderna man stöter på. Det finns ett antal svärd man plockar upp under spelets gång, men det är så vitt jag vet inget av dem som går att missa.


Nu spoilar jag lite, så om ni inte vill veta hur jag upplevde spelet i detalj så ska ni sluta läsa nu.

Jag tyckte att spelet var jättebra de första timmarna, men spelet drar en vid näsan alldeles för många gånger. Spelet låten en tro att man ska klara spelet, men flera gånger om så blir det bara mer och mer banor. Jag höll på att bli tokig när jag spelade igår kväll, för jag hade tänkt att spela klart den sista biten, när jag började spela. Men jag satt i sex timmar och det tog inte slut ändå. Men som sagt, flera gånger trodde jag att jag hade klarat det, eller att jag skulle komma till slutbossen. Det blir ganska enformigt mot slutet, så då vill man mest att det bara ska ta slut. När de sedan lägger in pussel som är att du kanske måste springa så långt till höger du kan för att dra i en spak, sen så långt till vänster du kan för att dra i en till spak, sen allra längst till höger igen för att slå på en switch och till sist allra längst till vänster igen för att komma till utgången av banan. Alltså, det är inte roligt då. Det tyder bara på brist på fantasi hos utvecklaren, men att de ändå vill dra ut på det. De sista banorna i spelet (nå, utom sista banan + slutbossen som faktiskt var roliga) är dessutom väldigt långa och dryga. Jag antar att jag upplevde det värre än det egentligen är, då jag satt och motvilligt fortsatte mitt i natten bara för att få det avklarat, men aldrig tycktes bli klar.

Jag är ändå väldigt glad att jag spelade klart spelet och överlag är jag nöjd med det. Om jag ska betygsätta det så ger jag det 7/10. Min motivering är att det är väldigt mysigt och innehåller väldigt roliga pussel, men det får avdrag för att det är alldeles för långt för sitt eget bästa och att det blir väldigt enformigt.

Om ni av någon anledning ska importera spelet från andra sidan Atlanten men svär över att ni inte hittar det när ni söker, så beror det på att spelet heter ”Lost in Shadow” i USA. Varför vi fått olika namn på spelet har jag ingen aning om, men så är det. Jag tycker hur som helst att ”A Shadow’s Tale” är ett mycket, mycket bättre namn och för en gångs skull kan man vara glad att man bor i Europa.

/Zejiro


Åtgärder

Information

6 responses

21 04 2011
Otherworld

Mycket trevlig läsning! Blev ännu nyfiknare på detta spelet nu. Gillar verkligen idéen. Får nog bli ett köp snart så jag kan damma av mitt Wii.

21 04 2011
zejiro

Jag tycker absolut du ska skaffa det! Men var beredd på en del frustration mot slutet. Tack för kommentaren.🙂

21 04 2011
RattPack

Åhh, så du har spelat genom det nu🙂
Kändes nästan läskigt att läsa vad du tyckte om det, för det var nästan som att läsa det jag själv tänkte när jag spelade det.
Du minns kanske att jag sade för längesedan att du förmodligen skulle tycka att det skulle bli enformigt mot slutet?
Men det är ett grymt bra spel annars, jag ska sätta mig nån gång och försöka hitta allt i det för jag missade några grejer har jag för mig.

21 04 2011
zejiro

Haha, japp. Det minns jag. Men satt du också mitt i natten och spelade den sista biten (Ja, förutom de två sista banorna, som jag spelade förut då)? Det låter löjligt, men jag var banne mig gråtfärdig när jag satt där i natt och blev örfilad med nya banor till höger och vänster. Tycker de skulle skippat samlandet av glas och det man gör på marknivå i slutet (utan att säga alltför mycket för övriga läsare. :P)

Jag landade på 89,7% tror jag (min sambo på 90,2%, grr.. hehe). En vacker dag kanske jag orkar sätta mig och ta resten. I ett memory stod det ju att man ”måste” väga 21 gram. Undrar vad som händer när man kommer upp i 21 gram.🙂

21 04 2011
RattPack

Jo det blev några sena nätter med det spelet, fast det blir det nästan med allt mitt spelande. Vilket straffar sig när man ska upp och jobba dagen efter, det funkar inte så bra att stänga av tv:n kl 2 på natten och sedan stiga upp vid 6. Ganska seg på jobbet sedan om man säger så😉

Ja dom där 21 gram, var det jag blev lite nyfiken på också. Tror jag vägde nånting på 19 om jag inte minns fel. Nu måste jag nästan ta reda på vad som händer om man går upp till rätt vikt.

21 04 2011
zejiro

Haha, lite så var det för mig i natt, fast riktigt så sent blev det inte för mig i natt men. Och jag var rejält seg på jobbet idag. Misstänker att utdragningen av spelet var en stor del av orsaken.😉

Du får återkomma med information om vad du hittar när du testat, om du gör det!

Kommentera

