Återupptar några speciella klassiker..

16 04 2011

Under en ganska lång period har jag velat haft ett gäng spel avcheckade som avklarade, men dessa spel har inte levt upp till mina förväntningar riktigt, eller bara inte blivit av att jag spelat. Jag tänkte att nu under 2011 ska jag ta ta i några av dessa titlar och se till att spela igenom dem en gång för alla! Spelen är;

Super Mario 64 – Ett av de mest överskattade spelen genom alla tider, om ni frågar mig. Men samtidigt finns något där som ändå lockar mig. Jag vill ha det avklarat och allvarligt talat, det lär ju inte vara speciellt svårt om man tar tag i det på allvar.

Metroid Prime – Har påbörjat det ett par gånger, men aldrig orkat spela mer än ett par timmar på det. Det kan dock bero på att jag aldrig varit ett stort fan av FPS, men nu när jag lirat lite mer FPS kanske Metroid Prime blir en trevligare upplevelse. Det ser så satans mäktigt och skoj ut när man ser andra spela det!

The Legend of Zelda: Majora’s Mask – Zelda-seriens svarta får. Aldrig gillat det, men det är det enda Zelda-spelet jag inte har klarat, så det måste givetvis spelas igenom. Varför inte i år?

Castlevania: Symphony of the Night – Även detta ett spel som jag påbörjat flera gånger men aldrig orkat mig igenom. Det beror inte på att spelet är dåligt. Men jag har inte känt att det varit lika bra som Aria- och Dawn of Sorrow, och då har det lite kunnat kvitta. Men det är ju en sån klassiker, så det är klart jag ska spela igenom det. Som sagt, det är säkert ett jättebra spel. Men jag kan aldrig tänka mig att det slår  ..of Sorrow-spelen.

Paper Mario: The Thousand-Year Door – Påbörjade detta när jag bodde tillfälligt hemma hos min far under 2007. Vet faktiskt inte varför jag bara slutade spela, jag tyckte ju om det. Har för mig jag spelade i 10 timmar ungefär, kanske var mindre. Men det var onödigt att sluta i alla fall, så detta måste jag ta mig tid att spela.

Jag äger alla spelen (eller, min flickvän äger alla utom SotN :P), så i teorin är det bara sätta igång. Men just nu har jag tillräckligt att spela som det är och det lär väl dröja ett tag innan jag blir klar med de jag vill få klart. Yakuza 4, A Shadow’s Tale, Kirby’s Epic Yarn, Ghost Trick och Resident Evil 5 är spel jag gärna får ur vägen först och främst. Men sen får jag banne mig sätta igång. Frågan är vilket jag ska börja med. Känns som att det lutar åt Metroid Prime eller Mario 64 först.. fast borde väl kanske ta Majora’s Mask så att det verkligen blir av. Det känns som det viktigaste av dem. Jaja, jag har ju ett tag på mig att fundera, men jag återkommer om detta när jag påbörjat ett av spelen!

/Zejiro


Åtgärder

Information

13 responses

16 04 2011
SpeLinnea

Sweet, jag har också en hel del såna äldre spel jag vill ta mig igenom innan jag dör. Mario 64 är ett av dem. Jag har även lovat mig själv att spela Super Metroid nån gång, åtminstone prova det. Rymd har ju aldrig varit min grej, och inte heller spel där man kan tappa bort sig. We’ll see!

17 04 2011
zejiro

Super Metroid är ett måste-spel, så är det bara.😉 Om vi ses nån gång framöver här så kan jag sitta bredvid och agera guide när du kör fast. Underbart spel!

17 04 2011
RattPack

Känner igen det där med att man börjar spela något och sen bara slutar av någon anledning som man själv inte riktigt vet. Ofta är det väl att man vill prova något nytt och då glömmer det gamla fast man tyckte det var kul.

Om jag hade varit i dina kläder så hade jag nog tagit tag i Majoras Mask eller Prime först på den listan och vad det gäller Prime så hade jag nog plockat upp Trilogy utgåvan till Wii, så får man lite vettig kontroll på spelet🙂

Majoras Mask blev jag lite småsugen på att själv köra igen, har inte spelat det sedan det släpptes typ. Men jag minns att det var riktigt kul. Förstår inte varför det räknas som ett svart får i serien, kanske för att det var den där tidsbegränsningen i spelet? Men det funkar fint när man förstår hur man ska spela det🙂

17 04 2011
zejiro

Vi har Trilogy-utgåvan till Wii, faktiskt. Men jag tror jag vill köra Gamecube-spelet. Först tänkte jag Trilogy-utgåvan också, men sen kom jag på att en analog spak nog kommer göra det jobbigare.

Ja, det är väl tidsbegränsningen i grund och botten som gör det till spelets svarta får. Jag begrep aldrig det här med att när man spolade tillbaka tiden fick man göra om en massa grejer. Det kändes lite sådär. Men man kanske inte behöver göra om dem? Jag förstod mig aldrig på spelet, sen fastnade jag uppe i snöbergen och då lade jag ner det och har inte spelat det sedan dess.

17 04 2011
RattPack

Jo Prime är lite svårare i originalutgåvan och det är faktiskt på grund av kontrollen. Så det är mer hardcore att köra på cuben😉

Nä man behöver aldrig göra om några event i Majoras Mask när man väl är klar med dom. Men det finns ju en del saker som är lite svåra att hinna med på dom , vad var det 4 dagar spelet utspelas under.
Du kanske kan streama spelet nån gång så kan jag vara med i chatten🙂

17 04 2011
zejiro

Haha jag är dock mer van nu för tiden att spela fps på konsol än på datorn.😉

Åh det lät som en alldeles ypperlig ide. Kanske skulle göra det till helgen då.🙂

20 04 2011
RattPack

Det hade varit grymt kul, det var ju ganska längesedan jag själv spelade det så 🙂

21 04 2011
zejiro

TIll helgen var nog lite väl optimistiskt av mig, men jag kan nog kanske ta det nästa vecka eller så. Jag hojtar till innan i alla fall!🙂

21 04 2011
RattPack

Ja gör gärna det. Ser fram emot det🙂

21 04 2011
zejiro

Eller så suger jag på den karamellen lite, så kommer du och hälsar på och tar Majora’s Mask i gott sällskap med ett par glas whisky.😀

21 04 2011
RattPack

Ohh, det lät riktigt trevligt. Låter som att vi får planera något framöver🙂

21 04 2011
zejiro

Tycker jag absolut!🙂

22 07 2011
En speciell klassiker avklarad: Metroid Prime! « Spelhörnan

[…] För ganska så längesen nu gjorde jag ett blogginlägg om fem spel jag tänkt spela igenom som jag aldrig riktigt uppskattat som alla andra gjort det. De spelen var Metroid Prime, Castlevania: Symphony of the Night, Mario 64, Paper Mario: The Thousand-Year Door samt Zelda: Majora’s Mask. Nu kan jag äntligen peta bort Metroid Prime från den listan. Här kan ni läsa det inlägget. […]

Kommentera

