Spänningshuvudvärk.. p.g.a. 3DS?

30 03 2011

Hej på er.

Sedan natten till söndag har jag mått riktigt dåligt. Jag har varit febrig, snurrig i huvudet, yr i allmänhet… och haft ett tryck i huvudet som jag inte haft förut. Igår gick jag till vårdcentralen med detta och läkaren konstaterade att det jag har är spänningshuvudvärk. Efter att ha läst lite om det så kan jag hålla med honom, helt klart.

Varför kommer det just nu för då? Tyvärr kan det nog vara så att det är p.g.a. 3DSen. Jag får helt enkelt testa att sluta spela 3DS i några dagar. Märker jag att det går över så ska jag börja spela igen. Kommer det tillbaka då så kan man ju konstatera att det är 3DSen det beror på. TYVÄRR, i så fall, får man väl säga. Det vore riktigt tråkigt att inte kunna spela spelen med 3D-effekten nå mer, när man tycker det är så tufft!

En sak till som styrker att det är 3DSen som är boven är att när jag kollar på datorskärmen nu så får jag ofta väldigt konstig fokus på ögonen och det jag lägger fokus på med ögonen (texten jag skriver t.ex.) kommer liksom ut ur skärmen. Det låter helt sjukt, eftersom det inte är möjligt att texten gör det. Men i och med att ögonen gör något konstigt för att anpassa sig till 3DS-skärmen blir det väl någon liknande effekt när jag sitter framför datorn, eller allmänt försöker fokusera på något. Har märkt att de senaste dagarna har jag haft svårt att fokusera blicken med båda ögonen på en fast punkt.

Inte så bra reklam för 3DSen detta, men man får nog vara ganska försiktig verkar det som..
/Zejiro


Åtgärder

Information

6 responses

30 03 2011
RattPack

Får verkligen hoppas att det inte är 3DS:ens fel, men det kom ju nästan otäckt lägligt i samband. Men om det är på grund av det så borde det ju inte vara så långvarigt. Fast man har ju läst om en del ganska läbbiga saker som ögonskador på barn och sånt om dom spelar med 3D funktionen på.
Själv så upplever jag lite att jag blir trött, alltså typ sömnig efter ett tags spelande. Men det kan ju vara en slump.
Du får krya på dig och hoppas att åkomman inte upprepar sig.

30 03 2011
zejiro

Trötthet kan nog vara ett tecken på halvtråkiga releasespel, tror jag.😉
Det känns inte som att man borde utveckla någon permanent ögonskada av att spela 3DS i 10-12 timmar. Men däremot tar det väl kanske ett tag för ögonen att vänja sig tillbaka.

Det underliga är att jag har ett sånt kraftigt tryck och musklerna i hela huvudet (t.ex. käkmusklerna) är spända väldigt ofta.

Oh well. Jag har klarat både LEGO Star Wars III och Pilotwings Resort nu, så jag ska ta en paus från 3DSen på ett par dagar och se om det känns bättre.🙂

30 03 2011
SpeLinnea

Oj! Det var ju verkligen inte roligt att höra. Är det skillnad att köra i ett välupplyst rum vs i mörker? (Du får testa sen när du vågar..)

Klart ögonen blir helt störda efteråt, det känns som om jag åker i en tunnel av att kolla på nåt annat efter jag precis spelat Guitar Hero med koncentration. Då kan jag bara tänka mig vad 3DS gör. Fan, hoppas det inte blir långvarigt problem. Krya!

30 03 2011
zejiro

Jag har inte märkt någon skillnad så sett. Jag har ju inte mått dåligt medan jag spelat (inte mer än jag gjorde före och efter nu de senaste dagarna iaf) direkt. Skillnaden blir väl att du inte ser verkligheten om du spelar i mörker, utan bara spelet.. och när du spelar när det är ljust ser du allt som är runtomkring dig. Frågan är vilket som är sämst för välmåendet, eller om det blir någon skillnad så sett.

Tack, jag ska inte spela förrän på fredag och är det inte bättre då så får jag gå till farbror doktorn igen.

3 04 2011
SpeLinnea

De brukar ju säga i alla varningstexter att man ska spela i ett väl upplyst rum. Men å andra sidan blir man ju ”aldrig” åksjuk när det är mörkt när man åker bil t.ex.

Jag har en fråga angående 3Ds:en jag hoppas du kan besvara som har konsolen! Styrspaken, kan den användas på vanliga gamla DS-spel? Som i Mario kart t.ex. Det hade varit sjukt värt i såna fall.

5 04 2011
zejiro

Okej, det kan ju vara bra att jämföra, fast nu för tiden känns det som att man får spela när man får chansen, oavsett om det är ljust eller ej.😛

Japp, man kan använda spaken till DS-spelen!🙂

Kommentera

