Gammal dator ut, ny dator in

20 01 2011

Jag har inte mycket för mig, så jag tar och skriver en blogg om min dator.

Det är en laptop vi snackar om, Toshiba (aldrig mer). På senare tid har den blivit ganska slö och det var längesen jag formaterade den. Därför tyckte jag att det var dags att ta tag i detta. Hade ett låååångt pass på jobbet, så tänkte att jag kunde ta med den dit och göra det där under de stunderna när det inte finns någonting att göra. Allt gick fint ända tills jag skulle gå hem. Vädret vände under dagen och när jag gick hem på kvällen spöregnade det. Datorn låg i en ganska stor plastpåse. Jag trodde först att jag klarat mig från fukt-attack, men upptäckte snart att fläkten gått åt helvete, då datorn blev fruktansvärt varm.

Tänkte att det kanske bara var så att fukten gjort att skiten i datorn fastnat på fläkten och på så vis slagit ut den, och då borde ju en rengöring kunna fixa det. Så jag började skruva av skalet till datorn för att komma åt fläkten, något som visade sig vara lättare sagt än gjort. Det GÅR inte få av skalet till datorn. Eller, det går väl säkert om man vet hur man ska göra, men jag har tagit bort varenda skruv som finns (av de som går att ta bort iaf), men skalet sitter ändå som berget. Så, jag får inte bort skalet och kan således inte göra rent datorn. Den har ett par år på nacken och lever inte upp till det jag egentligen vill ha ut av en dator. Speciellt inte nu när den överhettas på 10 minuter och stänger av sig själv.

Så, idag blev det dags att beställa en ny. Efter lite runtkollande hittade jag en Sony Vaio VPC-F12S1E/B för 11990 kr som jag slog till på. Förhoppningsvis lever den upp till mina förväntningar! Ska bli så skönt med en ny laptop, som man faktiskt lagt ut en stor peng på. Det brukar ju ofta vara lika med kvalitet, och Sony brukar få fram bra grejer, så. Egentligen har jag inte så mycket pengar, men strax över 500 kr i månaden räntefritt i 24 månader kan jag leva med, oh ja.

Nu kommer det väl dröja ett tag innan den anländer, men under tiden ska jag försöka föra över så mycket som möjligt på gamla datorn till en extern hårddisk. Får väl bara ta det allra viktigaste. Eftersom datorn stänger av sig efter 10-15 minuter hela tiden hinner man inte föra över så värst mycket åt gången.

Såhär ser den ut, och förhoppningsvis har jag den i slutet av nästa vecka;
Lite specifikationer för den som är intresserad:
Processor: Intel® Core™ i7 Mobile 740QM
Minne: 6 144 MB
Lagring: 500 GB
Grafikkort bärbart: nVIDIA GeForce GT 330M 1 024 MB
Bildskärm: 16.4 tum (1920 x 1080)
Grafik: VGA HDMI

Det här ska nog bli bra.🙂
/Zejiro

 

 

 

 

 


Åtgärder

Information

6 responses

20 01 2011
SpeLinnea

Det går så snabbt fram med datorer. En toppmodern dator blir nästan värdelös på typ två år. Specsen ser trevliga ut av vad jag kan förstå, jag önskar dig lycka till och att du håller den inomhus.😉

21 01 2011
zejiro

Haha, ja denna gången tänker jag inte ta ut den.🙂 Ja, tyvärr är det ju så. Tekniken går alldeles för fort framåt egentligen. Men folk är ju tyvärr så ”dumma” (hoppas ingen tar åt sig) att de köper nya prylar hela tiden. Inklusive jag själv.

Det borde vara vi som styr marknaden men tyvärr styr marknaden oss för tillfället.

20 01 2011
Domina

Känns som att Sony tyvärr är mycket att man betalar för märket nuförtiden, jag hoppas verkligen att den är bra så att du känner den är värd pengarna du lägger🙂

21 01 2011
zejiro

Fast alla Sony-grejer jag har ägt har jag varit nöjd med, och när jag lägger 12k på en dator av Sony känns det som jag kommer bli nöjd. De flesta verkar ju tycka Vaio-datorerna är riktigt bra, så.🙂

22 01 2011
Monika

Jag har nyligen köpt en ny stationär, men ångrar redan att jag inte skaffade en bärbar istället😦

Berätta om den lever upp till förväntningarna sen!

25 01 2011
zejiro

Bärbara datorer är väldigt praktiska, jag gillar dem bättre.🙂
Det ska jag göra! Den borde komma idag. Wohooo!

Kommentera

