Drawn to Life x 2

19 01 2011

I dagarna har jag spelat igenom båda Drawn to Life-spelen till DS, blev precis klar med tvåan (The Next Chapter). Jag tittade lite när min flickvän spelade The Next Chapter och tyckte det såg riktigt kul ut, därav mitt beslut att spela igenom dem snarast.

Ettan skulle jag redan nu kunnat sätta ut som 2011s största besvikelse, om det hade släppts i år. Alldeles för dålig bandesign, dålig kontroll, dålig hitbox, dåligt allt.. ja, utom musiken och grafiken möjligtvis. Det hade kanske varit roligare om man hade orkat gå in för att rita lite bättre.

För er som inte vet vad Drawn to Life är för något så är det äventyrsplattformande, ganska exakt. Du styr en gubbe som du har ritat och döpt själv och på banorna får du rita ut olika hjälpmedel på vissa ställen, som gör att du kan ta dig fram på banorna. Kul idé i grunden, men är man estetiskt handikappad som jag är så blir det bara en blå klutt här och en grön klutt där o.s.v. Det tog bort mycket av charmen för min del i alla fall. Sen att spelet är dåligt tekniskt hjälper ju inte direkt till. Det enda i gameplayet som var någorlunda roligt var bossarna.

Men sen skulle jag äntligen ge mig på tvåan, som jag hade sett fram emot! Det började som lite av en besvikelse det med. Kontrollerna var inte speciellt utvecklade från förra spelet och det var miljontals rader hjärndöd dialog i början. Men det tog sig faktiskt. Kontrollen fick man leva med, så klart, men storyn blev lite bättre. Bandesignen har de fixat REJÄLT till tvåan och banorna är faktiskt ganska roliga att spela. Musiken är även i detta spelet riktigt mysig och bra.

Båda spelen skulle jag uppskatta tog 5-6 timmar vardera att klara, så de var inte jättelånga. Men det var nog tur det då de blir lite enformiga.

Hur som helst, första spelet var riktigt B, men till tvåan har de spunnit vidare lite och utvecklat en hel del. Det jag saknade i tvåan var väl som sagt bättre kontroller och bättre möjligheter till ritandet, t.ex. färdiga mallar för oss som bara gör spelet fulare genom att rita själva. Annars var det ganska trevligt.

Undrar vad man ska ge sig på för något nu då, i den bärbara världen. Jag får gå igenom spelhyllan!
Ha det gott.🙂

/Zejiro


Åtgärder

Information

3 responses

19 01 2011
SpeLinnea

Oj, vad coolt! Jag visste inte ens att det fanns en tvåa! *sjukt efter*
Det måste jag skaffa i framtiden, jag gillade ju ettan mycket mer än vad du gör. ”En blå klutt där och en grön klutt där.” Jag trodde det skulle bli streck och kukar överallt. Hahaha!

20 01 2011
zejiro

Jag övervägde det faktiskt (omogen som man är), men sen kände jag att om Jeanette skulle få för sig att sälja det någon gång och det hamnar i handen på ett barn, så vore inte det så lyckat (pedagog som man är).😀 Döpte min karaktär till Bolivar i ettan och Bödvar i tvåan. Så lite roligt fick jag ha iaf.😛

20 01 2011
SpeLinnea

Haha, jag som skickade hotbrev till mina grannar i Animal Crossing till DS. Vad jag inte tänkte på att var.. Fast jag raderat min gubbe så gick ju de helvetena omkring och skvallrade och berättade att jag skickat ditten och datten. Förmodligen även till nästa spelare när jag sålt det.😀

Kommentera

