Inget dåligt sällskap

8 12 2010

Jag är ingen FPS-människa egentligen, men de senaste dagarna har jag spenderat tillsammans med Battlefield: Bad Company 2. Inget dåligt sällskap alls, som speltiteln försöker säga emot. Jag har faktiskt riktigt roligt! Efter första uppdraget blev jag skeptisk. Det kändes inte kul att spela ett FPS. Men ack så fel jag hade. Nu har jag ruskigt roligt och har bara ett par småsaker att anmärka på egentligen.

Eftersom jag inte är en FPS-människa har jag således inte spelat så många FPSer. Halo-spelen (minus Reach), Timesplitters 2 och 3 samt Serious Sam (credit feed deluxe) är de enda jag tagit mig igenom och alla spelen har varit i kooperativt läge. Men nu är jag på god väg att klara Bad Company 2.. ensam. Det enda jag inte riktigt gillar med spelet är att det ofta är ganska svårt att se fienderna ibland. Ett exempel är om man spränger någonting så att det blir massa tät rök. Då kan du inte se fienderna, men av någon anledning kan fienderna följa varenda rörelse du gör bakom röken, så om du tror att du kan gå ut på ett öppet fält bara för att du inte ser ett skit så tror du fel!

I övrigt är spelet riktigt skoj. Storyn är inte dålig, men den är inte speciellt gripande heller. Grafiken är fin. Det är lagom svårt (i alla fall för en, inom genren, nybörjare, som mig) och lagom långt. Nu har jag tre banor kvar, som jag förhoppningsvis hinner klara imorgon.

Ska bli intressant att testa multiplayerdelen av spelet sen, det är väl där spelets riktiga tyngd ligger egentligen har jag hört. Förhoppningsvis kommer detta göra att jag spelar igenom fler spel i genren. På senare tid har ett rejält sug vuxit upp för ett antal FPSer. Medal of Honor (det nya, så klart), Modern Warfare-spelen och Resistance-spelen (körde ju den första tredjedelen av Resistance: Fall of Man för ett tag sedan) är väl de jag först och främst tänker på. Framtiden får utvisa vad som händer!

/Zejiro


Åtgärder

Information

Kommentera

