Metroid: Other M

31 10 2010

Tjenare.

Jag klarade precis Metroid: Other M. Anlednigen att det tagit sån tid att få tummen ur med det är för att dels har min flickvän spelat igenom det två gånger på ganska kort tid nu och dels har jag varit lite väl upptagen med NHL 11 de senaste veckorna. Men nu är det i alla fall avklarat!

Riktigt trevligt spel, faktiskt. Vet att det fått en hel del klagomål på att Samus personlighet är så mesig och att kontrollen är dåligt. Något jag helt försökte bortse ifrån när jag började spela. Jag ville bygga min egen uppfattning. Jag går emot strömmen här, och ställer mig i fanboyhörnan. Jag tycker förvisso att kontrollen var ganska dålig. Oftast funkade den bra eftersom man har ett autosikte, men många gånger svek kontrollen och kameravinklarna. Mycket för att det är ett 3D-spel som man styr med styrkors. Inte så hett kanske.

MEN! Jag tycker om att Samus fått en personlighet! Jag förstår många som menar på att hon gick från att vara en självständig kvinna som alltid gör som hon själv vill till att vara Adam Malkovich (hennes ”chef” i spelet) slav som måste lyda varenda order han ger ut. Men å andra sidan, om hon nu ska ha en personlighet tycker jag inte det hade varit speciellt underhållande att titta på en kvinnlig version av Marcus Fenix (Gears of War), vilket ungefär är den personligheten hon hade fått om hon skulle vara som innan.

En sak som jag tyckte var lite synd med spelet är att när Samus börjar spelet så är hon fullt utrustad med alla power-ups. Missiler, Supermissiler, varia suit, gravity suit o.s.v. o.s.v. Men man börjar inte spelet med alla dessa grejer för det, utan Adam Malkovich måste godkänna att man använder dem först, vilket ju känns lite löjligt. Jag menar. Vad är poängen med att låta en använda vanliga missiler när man lika gärna kan godkänna supermissilerna direkt då? Så på ett sätt går man lite miste om utforskningsbiten som Metroid-spel brukar ha. Det finns så klart massvis med missiltankar, energitankar o.s.v. att hitta, men knappt några uppgraderingar till dina vapen/dräkten utan det är sånt som kommer automatiskt efterhand.

Musiken kändes lite halvtrist. Det är klart, ett par gamla melodier finns med i spelet och ett par låtar var riktigt stämningsfulla och bra. Men förutom de klassiska låtarna så har inte musiken lämnat några direkta avtryck i mitt minne. Grafiken är både väldigt bra och väldigt dålig. Vissa saker känns extremt väldetaljerade, t.ex. Samus själv. De flesta cutscenes är även de riktigt snygga. Men stundtals känns Other M nästan som ett N64-spel i grafiken. Det blir väldigt odetaljerade och kantiga miljöer emellanåt. Vet inte riktigt hur de tänkte där, men.. hur som helst är det väl inget som direkt stör spelupplevelsen, spelet har inte dålig grafik på det viset att det försämrar spelupplevelsen, men det känns bara som att det på vissa plan inte riktigt hänger med i nutiden (kan man väl säga om Wii’n ö.h.t. iofs).

Nåväl, det räcker väl med dessa orden så länge, vill inte säga för mycket heller. Det tog mig 8:30 in-game timmar att klara och jag fick 47% av alla items. Trevligt spel som sagt, men känner man sig inte superövertygad är det nog bättre att vänta tills spelet gått ner en del i pris. Nu får vi hoppas att Nintendo utannonserar ett nytt 2D-Metroid till 3DS’en också. Hur länge ska man behöva vänta?

Ha det!
/Zejiro


Åtgärder

Information

Kommentera

